JAG HADE FEL! | Sverigedemokraterna i Höör

JAG HADE FEL!

Jag måste härmed be om ursäkt för de av mig vilseledande uppgifter som jag trodde hade en relevans efter KF:s sammanträde 2014-11-26. Vid detta tillfälle angav jag att summan av de så kallade ensamkommande ungdomarna i vår kommun skulle kunna uppgå till över 40 st i slutet av 2015, vilket tyvärr var en helt felaktig och naiv beräkning från min sida.

Idag 2015-12 finns över 100 st ensamkommande ungdomar i vår kommun (som vi känner till) och antalet växer dag för dag. Fördelningstalet från migrationsverket för 2016 är för Höörs del 99 st, vilket gör nuvarande situation mer än oroväckande! Nyanlända ungdomar kommer i det närmaste utan kontroll dagligen.  Just idag har dessutom 10 st avvikit från ett boende i Långstorp och man kan ställa sig frågan varför? Blev dom så illa behandlade att dom inte kunde stanna?

Undfallenheten avseende dessa ”ungdomar” visar sig nu i sin fulla prakt. När inga kontroller görs avseende varken ålder, ursprung eller egentlig flyktingstatus så blir detta ett problem som blir helt oöverstigligt på sikt. Alla de tusentals som avvikit från migrationsverkets mottagningar och andra boende, vad vill dom, vad gör dom och vad är deras avsikt?

Jag blir verkligen orolig när jag tänker på de konsekvenser det kan få för vår egen kommun, vad kommer att hända i skolan, eller bland våra ungdomar i övrigt? De nyanlända bråkar ofta sinsemellan på grund av sin härkomst, eller religiösa bakgrund. Det är också i princip bara pojkar/yngre män som anländer hit, vilket självklart bäddar för ytterligare problem. Resultaten i skolan kommer att påverkas, och kommer skolan framöver att kunna ses som ett forum för gemenskap och trygghet?

Alla ni som med största inlevelse tyckt att öppna gränser för ”alla”, var den bästa och självklara vägen för att kommande generationer skulle få samma frihet och trygghet som vi lite äldre fått uppleva, hur tänker ni nu? Är det fortfarande rätt väg vi är inne på?

Sverige ångar på som Estonia, med full fart och med öppna bogvisir och det börjar snart likna Titanic, där de första som uppfattade att något var fel var tredjeklasspassagerarna på undre däck. Nu var ju i och för sig tredjeklassens passagerare inte heller samhällsmedborgare som hade någon respekt i samhället, så de styrande ”mörkade” att skeppet var i nöd och dolde faran med att spela, Närmare Gud till Dig.

2015-12-12

Stefan Liljenberg, KF-ledamot för SD-Höör